Allt vi vet om Google RankBrain

RankBrain är ett maskininlärningssystem från Google som hjälper till att sortera i deras sökresultat.

Det kan låta väldigt komplicerat, men det är det egentligen inte. RankBrain mäter helt enkelt hur användare integrerar med sidorna i deras sökresultat och baserat på hur bra sökarnas upplevelse är av din sida, desto bättre.

Detta mäts vanligtvis med hjälp av exempelvis hur länge besökaren stannar på din hemsida, hur mycket de integrerar med övriga sidor (klickar sig vidare) och mycket annat som vi kommer gå igenom mer detaljerat längre ned i denna artikeln.

Nu kör vi, allt om Google RankBrain!

Säg exempelvis att du söker efter ”personlig träning online”

Först klickar du på rödmarkerade resultatet, men du inser snabbt att du hamnar på en hemsida som inte erbjuder träningshjälp online, utan bara skriver om ämnet.

Du går då tillbaka och klickar på #2 det grönmarkerade resultatet, och hittar där precis det du söker efter.

Du tänker tänker ”wow, detta är tamif*n den bästa artikeln om personlig träning som jag någonsin läst”. Som naturlig följd så läser du varenda rad mycket noga. Du stannar på sidan länge, klickar runt och läser.

RankBrain kommer märka av detta, och troligtvis ge #4 sökresultatet en liten rankboost.

Men, å andra sidan.. Säg att du klicka på det #1 sökresultatet och inser direkt att texten är hemsk, och innehållet mycket dåligt. Du lämnar sidan direkt efter några sekunder och klickar nu istället på #2 sökresultat, och så hittar du där istället en artikel som du verkligen gillar.

RankBrain kommer att märka av detta och om tillräckligt många beter sig på samma sätt tillslut ta bort #1 från placering ett och förbättra #2 placering.

Två viktiga grundingredienser i RankBrain

1. Antalet personer som klickar på sidan i deras sökresultat (CTR)
2. Hur länge någon är inne på sidan

Hur kan vi optimera för RankBrain?

RankBrain är ett så kallat maskininlärningssytem.

Det handlar i praktiken om en algoritm som läser hur deras användare beter sig i deras sökresultat, när det sökt efter viss produkt, tjänst eller ämne.

RankBrain och genomsnittlig sessionslängd

Genomsnittlig sessionslängd är det snittet av alla era besökares antal sekunder, eller förhoppningsvis antalet minuter som de spenderar på sidan.

Det har visat sig att just detta värde lägger RankBrain ett STORT värde på.

Detta är helt logiskt när vi tänker på RankBrains funktion och mål. Du kommer inte att spendera minuter på en sida som inte du gillar, och du kommer inte heller lämna en sida på direkten om den verkar intressant. Utan då kommer du troligtvis läsa lite, eventuellt klicka vidare och integrera mer med innehållet.

Studier och tusentals tester från ledare inom SEO och Google’s egna personal visar att sidor med sessionslängsgenomsnitt på +3 minuter tenderar att ranka högre än dem med mindre än 2 minuter.

För RankBrain krävs optimering av CTR

CTR är en förkortning på engelska (click-through-rate).

Utan en lyckad CTR optimering så kommer vi aldrig att få tillräckligt mycket klick, men, är CTR optimeringen felaktigt gjord kan den även inverka negativt på våra placeringar.

Så hur gör vi en lyckad CTR optimering, och vad är CTR optimering?

Det första som syns i sökresultat är ofta sidans titel, och under titeln ser vi sidans meta-beskrivning.

Titeln är rubriken, som du ser som grön-markerad nedan.

Meta-beskrivningen är den underliggande beskrivningen på 2-3 rader.

CTR optimeringen handlar om att inkludera sökord, och beskrivningar som ska locka till klick. Sedan är det viktigt att antalet av dessa klick har en så låg bounce rate som möjligt. Vilket är när besökaren lämnar sidan i stort sett direkt.

Du kan således inte ”CTR manipulera” för då kommer träffarna från sökresultaten bli inrelevanta och utan värde för er verksamhet.

CTR är det procentuella antalet av alla personer som ser er sida i sökresultatet, och sedan klickar sig vidare till er sida.

  • RankBrain sammanfattat av Marcus Jadesköld